Panduan beli kereta terpakai di Sydney

Author: Herman // Category:
Pembelian kereta boleh dikatakan menjadi keperluan bila anda belajar di Australia khususnya bagi yang sudah berkeluarga. Ia diperlukan sebagai pengangkutan untuk ke universiti kerana pelajar luar negara tidak mendapat diskaun (consession) untuk menggunakan perkhidmatan bas atau keretapi. Tambang bas adalah terlalu mahal, sebagai contoh untuk perjalanan 2~5 station (lbh kurang 5~15km) perlu bayar AUD3.20 untuk satu perlananan, meant AUD7.40 untuk pergi balik. Maka duit elaun biasiswa anda akan habis untuk sewa rumah dan tambang sahaja (so, takde lar makan). Selain itu, kereta diperlukan untuk pergi membeli barang2 keperluan harian dan bersiar-siar sekali-sekala (takkan nak study jer..kena riadah juga).

Jadi, sebagai alternatif perlulah beli kereta terpakai. Kereta terpakai dijual dengan harga yang agak berpatutan di sini dan boleh dibeli tunai. Harga kereta sekitar 8~15thn adalah sekitar AUD2500~4000. Proses pembelian kereta terpakai adalah amat mudah. Anda hanya perlu berurusan dengan penjual dengan mengisi borang pertukaran nama dan menjelaskan bayaran kepada penjual. Selepas itu anda perlu pergi ke pejabat RTA (JPJ jika di Malaysia) dan menyerahkan borang pertukaran nama tersebut dan membuat bayaran dalam tempoh 14 hari. Jumlah bayaran adalah tertakluk kepada umur dan kapasiti kereta yang dibeli. Sebagai contoh, kereta saya yang berkapasiti 3.0 dan berumur 9 tahun dikenakan bayaran AUD150 untuk urusan di RTA.

Ada 2 cara mudah untuk mendapatkan kereta terpakai. Cara pertama dengan survey sendiri di kedai2 kereta berdekatan dan jika berminat boleh beli. Tempat yang di cadangkan ialah sepanjang "Parramatta Road" kerana di situ memang banyak kedai2 kereta baru dan terpakai. Cara yang lebih mudah ialah dengan survey dulu di website2 seperti di bawah dan pergi kedai tersebut.
http://cars.ozfreeonline.com
http://www.drive.com.au
http://www.carsales.com.au
http://www.carsguide.com.au

Harga minyak di sini dijual pada harga yang berbeza2 setiap stesen mengikut harga pasaran (tak seperti di Malaysia, harga minyak adalah tetap). Harga minyak berlegar dalam lingkungan AUD1.00~1.30 seliter.

TIPS: 1. Pastikan keadaan enjin, tayar dan transmisi dalam keadaan baik kerana upah membaiki kereta disini terlalu mahal. Anda boleh test drive dulu sebelum membeli kereta. Pada kebiasaan kereta perlu diservis 6 bulan sekali (Malaysia 3 bulan sekali)
2. Pastikan REGO (roadtax jika di Malaysia) masih ada seelok2nya setahun atau paling tidak 6 bulan. Kos untuk REGO adalah lebih kurang AUD700~800 setahun.
Kereta saya, Mitsubishi Magna 3.0 Auto tahun 2000 yang berharga AUD3500

4 Responses to "Panduan beli kereta terpakai di Sydney"

DiLLaiLa Says :
October 17, 2009 at 2:16 PM

mantop seyy kereta...saye agaknye beli kete cikai2 je nanti..huk2

Herman Says :
October 17, 2009 at 6:24 PM

Biasa2 jer, tu ajer yang termampu beli. Itu pun import duit dari Malaysia, harap duit elaun adalah lebih skit2.

Anonymous Says :
February 13, 2011 at 4:09 AM

salam,
saya dlm plan nak angkat ap aussie cousin saya.
need ur help.
my email pda2113@yahoo.com

Herman Says :
February 13, 2011 at 7:30 AM

maaf, saya kurang arif prosedur2 nya. Lagipun saya bz sket buat masa skrg, jadi tak ada masa nak survey2 ni.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...