Panduan: 3 perkara setibanya di Australia

Author: Herman & Naza // Category:
Setelah anda mendapat kediaman sementara (contohnya Malaysia Hall, hotel dsb), berikut adalah 3 perkara utama yang perlu anda lakukan mengikut urutan:

1. Usahakan untuk pergi ke universiti tempat anda akan belajar untuk urusan "Enrolement" dan mendapatkan "Student ID". Mungkin anda keletihan pada hari pertama tiba, jadi boleh pergi keesokan harinya. Jika anda tidak tahu bagaimana hendak ke universiti, sila dapatkan bantuan senior2. Untuk pengetahuan, bas merupakan pengangkutan utama di Sydney, jadual perjalanan sangat reliable dan boleh percayai. Bas akan tiba setiap 10 minit~20 minit bergantung kepada peak/off peak time. (Sebagai panduan, untuk ke UNSW anda boleh bejalan kaki kira2 10 minit dari Malaysia Hall. Untuk ke UTS dan UniSyd, anda boleh menaiki bas No. 372 untuk ke Railway Square).

2. Setelah and mendapatkan "Student ID", ini akan memudahkan anda untuk membuka akaun bank di sini. Akaun bank perlu dibuka untuk membolehkan biasiswa anda dikreditkan ke akaun tersebut. Antara bank yang popular bagi pelajar Malaysia ialah Commonwealth Bank dan ANZ Bank, kerana kedua-duanya mengecualikan bayaran "service fee" yang dikenakan kepada pengguna biasa. Namun, untuk ANZ anda perlu memaklumkan kepada pihak bank setiap tahun bahawa status anda masih belajar di Australia. Antara dokumen yang diperlukan untuk membuka akaun bank: passport, ECOE dan student ID. Deposit sebanyak AUD500 diperlukan untuk membuka akaun. Dalam masa 5 hari bekerja, anda akan menerima kad bank dan no. pin.

3. Setelah selesai perkara 1 dan 2, anda boleh teruskan untuk proses pencarian rumah, membuat pemeriksaan rumah, mengisi borang permohonan dsb. Saya akan bagi tips bagi proses ini pada post yang akan datang.

Terima kasih.

2 Responses to "Panduan: 3 perkara setibanya di Australia"

Anonymous Says :
November 29, 2013 at 6:35 PM

hi kak, sia akan pergi Sydney awal tahun depan...dah dapat offer letter.
ada dlm surat tu bilang "Upon receipt of your payment, an electronic Confirmation of Enrolment for Overseas Students (eCOE) will be issued." Sia mohon SLAB, kena bayar dulu payment tu atau tgg scholarship tu tlg selesaikan itu?~yan~

Herman & Naza Says :
December 7, 2013 at 12:43 AM

Perlu bayar guna duit sendiri dulu, nanti claim dari KPT. Kalau tak eCOE akan pending...dan VISA tak dapat proses..(Herman)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...