La- Perouse

Author: Nazariah // Category:
Sambung lagi untuk 2nd entry pula. Sorry sebab semalam dah mengantuk sangat, hari ni baru dapat tenaga nak sambung balik cerita. Ok, semalam sebenarnya kami keluar dari rumah pada pukul 10.30 pagi dan pergi ke Maroubra untuk mengambil satu lagi barang yang kami beli kat E-bay. Barang tersebut adalah DVD player jenama Philips. Husbandku menang bid dengan harga Aud15. Oklah juga kan, tak mahal sangat sekadar memenuhkan kabinet TV yang baru. Kalau tak, terasa kosong plak kabinet tu.

Kebetulan kawasan tersebut berdekatan dengan La-Perouse dan ia merupakan tempat bersejarah. Di sana juga terdapatnya museum dan kebetulan ianya terletak di tepi laut. Kami sampai di La-Perouse dalam pukul 11.30 pagi dan ketika itu masih lagi banyak tempat parking. Suka sebab tak perlu berpusing2 mencari parking seperti tempat lain yang kami pergi sebelum ni di Bondi dan Cogee beach.

Ni masa baru turun dari kereta dan cuaca pun tak panas sangat. Masih boleh tahan lagi.

Pemandangan dari tempat parking. Di seberang sana ada pantai, boleh pergi ke pantai tu tapi kena lalu jalan lain dan kami tak pergi pun sebab datang sini tak terfikir pun untuk mandi just datang jalan2 aje. Tapi airnya sangat cantik hingga kehijau2an gitu warna airnya.

Lagi pemandangan sekitar

Hafiz ketika tunggu mama dan Amna.

Bergambar kenangan di salah satu kota kat sini. Macam tugu lah kot...

Mama, Amna dan Hafiz pun tak melepaskan peluang bergambar kat sini

Sebelum meneruskan pengembaraan kami ke pulau kecil di sana, kami sempat duduk sambil menikmati aiskrim. Beli dua je sebab satu pun dah beharga Aud3.50, lagipun kami ada juga bawa makanan ringan lain seperti coklat, biskut, air dan mamee...

Biasalah kalau Amna dan hafiz makan aiskrim kalau tak comot memang tak sah jadi kami beli perasa vanilla untuk mengelakkan baju mereka dari kotor. Kalau beli aiskrim coklat mesti kotor punya baju diorang. Time tuh, nak jalan pun dah tak syok. Menikmati aiskrim di tengah panas. Hihi....tak panas sgt pun sebenarnya sebab tak berpeluh pun. Angin plak bertiup sepoi2 bahasa memanglah syok bersantai.

Ketika menikmati aiskrim kami terlihat beberapa kapal melalui kawasan perairan ini. Kapal2 tersebut adalah kapal MSC dan Maersk Line.

Kapal kargo MSC di sebelah kiri dan kapal kargo Maersk Line di sebelah kanan. Banyak lagi kapal2 yang lalu tapi tak nampak plak nama kapal tersebut. So, tak ambik gambar.

Setelah selesai bersantai dan menikmati aiskrim yang sedap, kami meneruskan perjalanan ke pulau kecil tadi. Ok, aku citer lebih lanjut sambil lihat gambar kami ketika berjalan kaki ke pulau berkenaan.

Suka betul Amna dan Hafiz bila tengok kawasan lapang mcm ni. Dapatlah lepas rindu nak berlari2.

Selepas menuruni bukit tadi untuk menuju ke jambatan yang menghubungkan pulau.

Itulah jambatan yang akan kami lalui nak ke pulau di seberang sana.

Semasa melalui jambatan. Agak panjang juga jambatan ni dan ada pengunjung yang mengambil kesempatan untuk memancing ikan. Kalau jenguk ke bawah memang nampak begitu banyak sekali ikan. Memang seronok, kalau pakai jala gaknya lagi senang dapat banyak kot. Hihi...

Di sana pula, kelihatan bendera negara Australia.

Gambar selepas menuruni jambatan maka sampailah kami di tepi pulau ni.

Sedang mencari tempat yang boleh bersantai

Dipenuhi kawasan berbatu yang cantik

Tak tahu plak lah nak melawat tempat camni, boleh lagi aku pakai high heel. Huhu....Time ni Amna sibuk nak mandi sampai dah nak merajuk juga dia sebab tak dapat mandi. Takpelah Amna, lain kali ok.

Bila ombak memecah pantai, wujudlah buih2 di lautan....chewahhh....

Kami ingat dapatlah pusing satu pulau dan kembali semula ke jambatan tanpa perlu berpatah balik. Rupanya dah takde jalan daa...Sebelum bertolak pulang sempat juga kami bergambar untuk kenangan kami di sini. Yang penting latar belakang laut ni memang lah cantik....

Bergambar di kawasan batu dinding. Tak surela ke batu kapur ni ekk...Hihi....

Aku pun tak ketinggalan nak bergambar di sini juga

Ramai pengunjung yang melakukan aktiviti memancing.

Ada juga yang menjalankan aktiviti scuba diving. Mesti best kan. Aku pun tak pernah cuba lagi.

Dalam perjalanan balik ke tempat parking. Amna pun dah mengadu sakit kaki sebab dia terjatuh. Kaki pun ada luka sikit. Sikit je, taklah sampai berdarah tapi biasalah anak dara kami ni. Sakit sikit merajuknya lebih...:P

Sempat lagi aku zoom untuk snap gambar air yang jernih ni. Lupa plak nak zoom ke ikan yang banyak tu...

Sempat juga snap gambar pantai di sebelah sana. Ni snap gambar dari jambatan.

Sebelum meninggalkan La-Perouse, kami ternampak satu lagi bangunan bersejarah di sini. Inilah museum yang aku citer masa mula2 tadi, tapi kami tak singgah sebab anak2 pun dah kepenatan.

Sebelum pulang kami makan tengahari di kedai kebab kat Randwick. Kebab ayam dan daging kat kedai ni memanglah sedap. Cuma sebab ia jauh dari rumah kami, jadi kami baru makan 3~4 kali. Biasanya, kami beli kat kedai kebab di Petersham aje.

Setelah menilik menu2 yang kat sebelah ni kami decide untuk makan kebab daging dan ayam bersama kentang goreng sahaja. Nak mkn pizza, baru je mkn minggu lepas. So, kebab jelah...yang penting sodap.

Ni dia, kebab daging dengan sos bbq dan kentang goreng

Ini pula kebab ayam yang sangat sedap...nyum3...

Sebelum sampai ke rumah, kami terpaksa menunaikan hasrat Amna untuk ke park berdekatan rumah kami. Aku dan hafiz tak turun kerana Hafiz sedang lena tidur dan tak sampai hati plak nak kejutkan dia. Penat sangat dah dia... So, Amna hanya ditemani ayah. Sampai rumah, jam menunjukkan pukul 2.30 petang maka berakhirlah pengembaraan kami semalam. Huhhh...letih betul rasanya.

0 Responses to "La- Perouse"