Anak2 dan kandunganku yang dah masuk 36 minggu

Author: Nazariah // Category:
Semalam pergi checkup kat RPA Hospital macam biasa... dah kena 2 minggu sekali...tapi lepas ni dah start seminggu sekali pulak...adus....kalo ikut kat kertas yg dia tulis masa minggu ke 37 baru start seminggu sekali... aduhai bercinta betul pergi hospital ni bukan apa....parking yang aud 5 untuk satu hari selalu penuh jadi kena cari parking yang jauh...lepas tu limit 2 hours only...kalau rasa tak sempat kena pergi semula kat parking untuk tambah duit...dan selalunya memang lebih dari 2 jam...lepas tu time husband aku topup duit parking time tulah nama aku kena panggil...macam minggu lepas, masa nak scan pun macam tu....at last aku kena masuk sorang2 je masa scan tu...semalam pun cmtu juga...hampeh tul la...tak sukala...hukhuk...

Minggu lepas, masa scan dia cakap besar baby adalah normal dan berat baby minggu lepas adalah 2.7 ~ 2.8 kg... masih ada 5 minggu untuk ke minggu 40....takut juga kalau baby besar sangat...sebab mcm adik aku, berat baby cmni adalah berat 2 minggu sebelum baby dilahirkan dan baby lahir dengan 3.42kg 2 minggu kemudian.... masa Hafiz lahir pulak, minggu ke 38 dengan berat 3.53 kg....Aku harap dapat bersalin pada minggu ke 38 atau 39 la... Aku pun tak tahu kenapa aku lebih suka dapat bersalin awal dari due...mungkin juga sebab penat bawa perut yang dah semakin membesar, badan pulak sekarang tak berapa sihat...semalam aku dah start seram sejuk nak demam....aku ambik je panadol, ditambah dengan batuk yang agak teruk...sampai sakit2 perut kalau batuk...

Memang kami 3 beranak masih belum pulih sepenuhnya....semua batuk, demam dan selsema....semalam masa kat Hospital Hafiz dah demam...balik dari hospital pun terbaring je...mungkin kena angin kat luar yang kuat sangat... Amna pun nampaknya macam tu, semalam dah pergi sekolah...bila malam je start selsema dan batuk lagi... Mungkin kat sini kalau dah kena sakit, kena baik betul2 baru boleh sekolah...kalau tak memang berbalik semula sakit tuh... Angin winter ni memang tak elok untuk kesihatan...mudah dapat penyakit....nasihat dari kawan2 yang anak dah ke sekolah, diorang bagi vitamin c pada anak2 supaya sakit tak mudah berbalik...

Patutlah sebelum Amna bersekolah dulu, kalo demam atau selsema takdelah asyik2 berbalik je demamnya...mungkin masa tu sebab duduk kat rumah dan tak kena angin luar, jadi sakit mudah baik....tapi bila dah ke sekolah, sakit memang mudah berbalik...esok kenalah carikkan budak2 ni vitamin nampaknya....

Kalau aku bersalin pada minggu ke 38, aku hanya ada masa lagi 2 minggu je lagi....mudah-mudahan aku dapat bersalin dengan mudah tanpa sebarang masalah seperti anak2 sebelum ni... masa Amna dulu, sakit pukul 5 lebih bersalin pukul 8 mlm...Hafiz pulak sakit pukul 4.45pm, bersalin pukul 6.15 pm...Sekejap je dok kat kat labour room...Memang berdebar2 nak bersalin untuk kali ni sebab mesti tak sama dengan kat Malaysia, sama ada dari segi layanan, persekitaran, makanan dan sebagainya...harap takde apa2 masalah nanti...

Kebetulan kali ni Amna dan Hafiz dijaga oleh Auntie Syahida...harap mereka dapat menyesuaikan diri...lagipun Amna ada kawan Intan dan Hafiz ada kawan Zaki...tapi sendainya aku bersalin sebelum cuti sekolah mungkin terpaksa minta pertolongan Lyn untuk jaga anak2 sebab agak susah untuk Syahida nak uruskan anak2nya dan anak2 aku nanti... Aku berdoa semoga semua dipermudahkan dan segala urusan berjalan lancar.... sama ada urusan anak2 mahupun diri sendiri... Semoga aku dipermudahkan bersalin dan semoga aku dan baby berada dalam keadaan sihat walafiat hendaknya...Amin ya Allah...




2 Responses to "Anak2 dan kandunganku yang dah masuk 36 minggu"

Sarahlaa... Says :
June 10, 2011 at 12:58 PM

wahhhh...amna & hafiz dh nak dpt adik lg...tahniah akak :)

Nazariah Says :
June 10, 2011 at 5:48 PM

Tq Mai...:)doakan sume selamat ye...kim salam mak uda..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...