Panduan setibanya di Sydney Airport

Author: Herman & Naza // Category:
Untuk pengetahuan anda semua, pemeriksaan kastam di Sydney Airport (Australia secara umumnya) adalah sangat ketat. Seperti biasa, sebelum kita melepasi imegresen, borang deklarasi (declaration form) perlu diisi. Perlu diingatkan, declare segala barang yang tercatat dalam borang tersebut, khususnya barang makanan. Adalah menjadi suatu kesalahan, kalau dia dapat kesan barang tersebut tapi tak ada declare dalam borang tesebut.

Antara barang2 yang dilarang dibawa ialah makanan berunsurkan tenusu (spt milo 3 in 1, nescafee 3in 1, dsbg), daging, susu tepung kanak-kanak, makanan diperbuat dari telur, makanan kering yang tidak berlabel (spt bawa cili kering yg dibungkus sendiri, bilis etc), makanan berunsur sayuran dll. Jangan sekali2 membawa makanan daripada flight spt sandwich, burger, hotdog, kerana anjing2 kastam akan terus menerkam kerana dia mengesan adanya bahan makanan. Kami sudah terkena, nasib baik masuk di beg plastik lain. Kalau dalam beg, dah tentu nak kena samak beg tu. Barang2 seperti ini juga termasuk dalam bahan larangan. Mereka akan rekod sebagai kesalahan, dan akan kena denda (tak ingat berapa dolar, tapi agak mahal), nasib baik kami di maafkan sebab 1st time ke Australia.

Ada 2 peringkat pemeriksaan kastam. Sejurus selepas anda melepasi kaunter imegresen (cop passport), anda akan memasuki kawasan tuntutan bagasi. Di sinilah akan ada banyak polis2 kastam bersama anjing2nya berkeliaran mencari mangsanya. Kalau ada tertangkap di sini, kesalahan anda akan direkodkan dan besedia untuk membayar samannya... Selepas itu, ada akan beratur memasuki green/red line clearance. Kalau anda ada declare apa2 barang yang tersenarai dalam form, terus masuk ke line merah. Dia akan scan semua beg sekali lagi. Walaupun masuk ke green line, dia akan scan beg anda juga. Kalau dia jumpa sesuatu yang mencurigakan, mereka akan suruh buka beg dan keluarkan. Antara barang kami yang sangkut di sini ialah susu tepung baby dan milo 3 in 1, tapi kami tak declare pun dalam form. Nasib selepas negotiate dia lepaskan tapi mereka ambil barang tersebut.

Itulah peringatan dari kami kepada sesiapa yang ingin mendarat di Australia. Berwaspadalah. Untuk keterangan lebih tepat sila lawati website Australian Customs di http://www.customs.gov.au/site/page.cfm?u=4725

1 Response to "Panduan setibanya di Sydney Airport"

DiLLaiLa Says :
October 2, 2009 at 3:30 PM

waa bagus2...saya pon nak buat panduan juge lah..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...