Mencari rumah sewa baru..

Author: Herman & Naza // Category:
Sepanjang 2, 3 minggu kebelakangan ni kami sibuk mencari rumah baru. Ini rupa2nya merupakan situasi biasa bila tinggal di Australia, especially Sydney. Kami terpaksa mencari rumah sewa lain kerana kontrak kami hampir expired dan kontrak yang biasanya dibenarkan biasanya 6 bulan atau 12 bulan. Tujuannya mungkin kalau kita nak renew kontrak nanti tuan rumah boleh decide untuk naikkan sewa dsb. Sebenarnya pada hari Sabtu lbh kurang 3 minggu lepas kami pergi ke pejabat agen rumah untuk renew kontrak rumah yang kami duduk sekarang ni. Tapi malang sungguh apabila kami dimaklumkan yang anak tuan rumah ni nak duduk rumah sewa kami skrg ni. Berita ni agak mengejutkan juga sebab memang kami tak sangka dan tak bersedia pun untuk berpindah ke rumah yang lain.

Kemudian, sibuklah kami mencari rumah yang bersesuaian kerana pada kebiasaanya sewa rumah yang dicari mestilah kurang daripada AUD350 seminggu, jika tidak alamat tak cukup lah duit elaun biasiswa yang diterima. Memang hampir kebanyakkan rumah sewa untuk 2 bilik harga adalah AUD300 seminggu. Paling murah kami ada jumpa di Marrickville AUD285 tapi bila buat inspection memang agak mengecewakan sebab kabinet dapur memang dah uzur dan keadaan dapur pula yang dah berkarat.

Actually kami lebih prefer untuk rumah sewa yang mempuyai dapur gas berbanding dapur elektrik memandangkan bil elektrik kami untuk 3 bulan pertama sangat tinggi iaitu AUD 1100 untuk 3 bulan (kebetulan masa winter banyak menggunakan heater). Terasa sangat membazir sebab duit sebanyak itu habis utuk bayar bil elektrik. Perasaan sedih, terkejut semua ada bila dapat bil dengan nilai yang begitu tinggi.

Setelah membuat beberapa inspection, at last kami terjumpa rumah sewa 2 bilik dengan harga AUD330 seminggu tidak jauh dari rumah yang kami duduk sekarang ni. Hanya lebik kurang 500 meter sahaja. Alhamdulillah masa buat inspection tu, susun atur rumah memang agak menarik dan kemas. Bilik utama pun ada wardrobe sebab kalau takde, mana nak letak beg2 kami yang besar2 tu. Mesti penuh pulak lantai bilik, takpun kena beli almari baru. Huh...duit lagi. Kebetulan dapur pula dapur gas dan alhamdulillah harga pada hari buat inspection telah diupdate menjadi AUD320 seminggu.

Namun agen rumah baru mengarahkan kami masuk pada 8hb jan sedangkan kontrak rumah lama tamat pada 24 hb Jan dan kami telah bayar sewa rumah hingga ke tarikh tersebut. Kalau kami masuk rumah baru 8hb Jan maksudnya kami akan rugi sewa untuk 2 minggu. Namun, kami sudah cuba mohon untuk dapatkan refund duit sewa tersebut. Mudah-mudahan diterima.

Tambahan pula kami terpaksa membayar bond rumah baru (4 x sewa mingguan), sedangkan bond rumah lama belum dapat claim lagi. Nilai claim bond pula tak semestinya penuh kerana biasanya agen akan potong sebahagian jika mereka tak berpuas hati dengan keadaan rumah (seperti karpet kotor, dinding pecah, dapur kotor dsb). Ada lagi kos2 tersembunyi seperti kos pindah talian internet, kos penyambungan elektrik dan gas, kos menyewa lori untuk angkat barang dsb. Jadi, nak disimpulkan memang banyak wang dan masa terpaksa dibazirkan untuk berpindah ke rumah sewa baru. Tumpuan aku kepada pelajaran juga terpaksa di alihkan sebentar.

Lepas ni kami busy pula untuk proses packing barang, proses pindah barang dan proses membersihkan rumah lama....

0 Responses to "Mencari rumah sewa baru.."

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...