Jamuan petang : Kuih Keria

Author: Nazariah // Category:
Salam semua,

Lamanya tak update blog. Bukan kerana tak berkesempatan, tapi sebab tiada yang menarik untuk dikongsikan. Hari2 yang berlalu di sini hanya seperti hari2 biasa. Kami pun tiada berjalan ke tempat menarik disebabkan kami terpaksa berpindah ke rumah baru dalam waktu terdekat. jadi, sibuk sikitlah dengan proses pencarian rumah baru dan proses membuat inspection rumah. InsyaAllah kami akan berpindah pada 8hb Januari akan datang. Semoga proses perpindahan itu nanti akan berjalan dengan lancar. Amin....


Sebenarnya aku bukan nak cerita pasal rumah tapi nak cerita pasal percubaan pertama membuat kuih keria. Ini adalah resipi dari adik iparku yang dia juga dapat resipi ni dari mak mertuaku. Jadi, bila tengok gambar kuih keria dalam blognya, teringin pula rasanya untuk mencuba sendiri.

Ok, inilah hasil tanganku. Hihi....dah macam kuih donutlah plak sebab aku pakai keledek warna oren. Tapi dari segi rasa, ok jugala cuma ada liat sikit sebab mungkin terlebih tepung. So, petang tu dapatlah kami sekeluarga makan kuih keria yang memang dah lama kitorang tak makan. Nasib baik juga aku cuba, kalau tak sampai bila2 la aku tak pandai buat. Nak tunggu balik Malaysia, lambat lagi la gamaknya.


Tengoklah kuih keria ni dah sebiji macam donut, tapi rasa masih kuih keria lagila....cuma terlebih tepung sikit je.


Semalam merupakan percubaan kedua membuat kuih keria ni sebab Amna n Hafiz pun suka makan. Lebih2 lagi keledek pun ada lagi dua biji cuma kali ni hasilnya tidak berapa banyak sebab memandangkan jumlah keledek yang terhad. Haha...so aku pun buatlah kecil2 sikit berbanding percubaan pertama. Tapi kali ni dah ada improvement dari segi rasa sebab aku dah kurangkan tepung. Cuma, masa buat tu memang melekit2 sikitlah. Tapi kali kedua ni rasanya pun lebih sedap dan dah tak liat lagi.

Kepada sesiapa yang ingin mencuba resipi ini bolehla melawat ke blog adik iparku yang ada dalam blog list kami ye, atau klik link di bawah:
       http://dillaila.blogspot.com/2009/12/hari-yang-busy.html

Ok, selamat mencuba.

6 Responses to "Jamuan petang : Kuih Keria"

DiLLaiLa Says :
January 4, 2010 at 11:27 AM

haha keria akak lagi cun dari tuan punya resepi..nampak sangat saye amatur kat dapur..ahaks..

nazariah Says :
January 4, 2010 at 11:58 AM

Tq2...Tapi keria ni warna oren la la. ada ke org guna keledek oren buat keria ek. Pasni kena cuba keledek putih plak lah. Ila kena bg resipi kuih lain lps ni. Dapatlah akk tambah menu kuih untuk makan petang. Huhu...tak pandai buat kuih da...

DiLLaiLa Says :
January 8, 2010 at 11:38 AM

yang dalam gambar tu pon saye pakai keledek oren la kak..belasah je..asalkan sedap..hehe

try la buat popia ke..huhu saje bagi cadangan..bubuh ayam kecik2 n masuk pepper sket..pastu masuk sayur..nyam2 sedapnye..

nazariah Says :
January 14, 2010 at 10:15 AM

Amna tak mkn sayur la la. nnt dia ckp ape tau "mama, Amna xnak sayur." Huhu...tp smlm akak buat lempeng gulung inti kelapa. sempoi tp sedap plak sbb lama tak makan.

Shasha Says :
July 26, 2010 at 7:45 PM

Keledek oren? Mungkin bagus jugak sebab ada lebih vitamin a. Betul ke? Makin gelap warna keledek tu makin bagus vitaminnya, hinggalah ke warna merah yg paling menyihatkan dah mahal pulak tu.

Nazariah Says :
July 31, 2010 at 12:12 AM

Shasha, ye ke? Hihi..saya tak berapa tahu vitamin kat keledek ni. Anyway thanks for the info.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...