Imunisasi pertama buat baby Aisya

Author: Nazariah // Category:

Semalam umur aisya 46 hari dan kami ke klinik untuk imunisasi aisya buat pertama kalinya. Aisya kena cucuk 2 jarum...nasib baik nangis sekejap je. After injection pergi pula ke bahagian timbang dan berat aisya sek adalah 4.4 kg. Berat Aisya naik 1.5 kg after keluar dari hospital setelah turun lebih kurang 200 gram pada minggu pertama.

Baby Aisya tidur je masa menunggu giliran jumpa doktor

Setakat ni memang senang jaga aisya, tidur malam dan tidak mengganggu tidur mama. Kalau siang pula, memang agak kelam-kabut sikit sebab nak tunggu aisya tidur baru mama boleh mandi, mandikan abang Hafiz, masak dan buat kerja rumah yang lain.

Kalau aisya tidur lama waktu siang, sempatlah mama buat kuih atau kek sebagai manisan untuk berbuka puasa ni. Jumaat lepas mama sempat buat kek gula hangus sebagai merasmikan convection oven yang baru...hee...sukalah, senang sangat proses membakar kek. Tak perlu nak guna oven lama yang besar tu...hikhik..Lepas ni boleh cuba kek2 yang lain pula..

Selain tu, sekarang Aisya dah bagi respon bila dihagah dan dia boleh senyum tak henti2...hihi..pastu siap kasi bunyi lagi...ada keluar la bunyi "hehhhh", pastu senyum pastu "hehhhh" lagi... Dari segi kulit pula, nampaknya pun ok, takde ruam lampin. Sebelum ni ada sekejap sebab aku cuci guna wet tissue...actually aku tetap cuci guna air juga walaupun dah pakai wet tissue tu. Tapi mungkin kulit baby tak tahan...nasib baik aku cepat sedar, dalam 2 hari ada ruam, aku terus stop guna wet tissue dan terus guna "sebamed rash cream". Alhamdulillah dua hari selepas tu, baik ruam tu...

Kami belikan Aisya mandian dan cream badan sebamed untuk mengelakkan kulit sensitif. Alhamdulillah memang serasi sangat...kerak kepala pun takde, susahnya kalau ada sebab memang susah sangat nak jaga. Mungkin baby yang mempunyai kulit sensitif tak digalakkan menggunakan produk Gohnson. Midwife pun dah ingatkan masa buat lawatan ke rumah sebelum ni. So, syampoo pun kami terpaksa belikan aisya Sebamed... takpelah, asal serasi dengan si kecil pun dah sangat2 bersyukur.

Setakat ni kesihatan aisya sangat baik, alhamdulillah tiada demam atau selsema. Tapi semalam doktor ada cakap, after injection mungkin baby akan demam dan itu adalah normal...alamak terus risau, jadi kami bagi baby infant panadol untuk mengelakkan demam. Semalam memang baby ada merengek sikit mungkin terasa sengal di kedua2 paha sebab injection tu. Tapi malam tetap tidur nyenyak... pagi ni akan bagi panadol lagi...mudah2han baby ok dan terus sihat hingga besar. Imunisasi ke2 baby aisya adalah ketika usia 4 bulan.

Jom layan picture kat klinik semalam...

Aisya terus tertido after bf...hihi...sonang jaga...:)


Abg Hafiz makan dan main je...nasib baik byk mainan...taklah boring sangat...sejam setengah tu tunggu giliran walaupun dah buat appointment...huk...


***Awaitla berat dah tak turun ni...3 mggu statik dengan berat yang sama...turunlah lagi..:(





0 Responses to "Imunisasi pertama buat baby Aisya"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...