Oh Laksa Johor.....

Author: Herman & Naza // Category:

Assalamualaikum w.b.t

Hari ni adalah Daylight saving time, so masa di sini dicepatkan 1 jam... jadi beza masa dengan Malaysia sekarang hanya 2 jam sahaja. Siap2 sembahyang Subuh pagi tadi tak boleh lelapkan mata pulak sebab selalunya macam ni dah pukul 7 , ni baru pukul 6....dari dok golek2 kat katil baik gi dapur buat sarapan.... sarapan hari ni adalah Laksa Johor.

Dah banyak kali juga buat sebenarnya...ni dah masuk 5 kali gaknya. Tapi, laksa Johor ni memang sedaplah, sesuai dengan citerasa kami....bukan sebab kami orang Johor, tapi sebab ia memang sedap...hihi.. Rasanya tak masam sangat, takde rasa hanyir ikan dan tak cair sangat sebab ada menggunakan santan.

Untuk sesiapa yang nak cuba, dipersilakan. Saya buat guna tuna dalam tin je...hikhik, tapi kalau ikut betul2 resipi ni...InsyaAllah masih sedap lagi. Terima kasih buat tuan punya resipi di Myresipi - Freeda 3210

Kalau ikut resipi ni utk makan sehingga 12 orang, so kalau keluarga kecil bolehla dikurangkan sukatannya. Macam saya buat sarapan pagi ni hanya guna satu tin tuna sahaja. Itu pun masih ada lebih.

Ok, jom tengok resipi...

Bahan hiasan, tauge je takde...huh...bolehla...


Laksa Johor...yum2...:)

Bahan-bahan

1 paket sphagetti (direbus dengan air dan 1 sudu besar minyak sehingga lembut)
**Bahan A - (direbus dan dimesin - asingkan) **
Ikan kembong + ikan parang - 1 kilo (ikan parang optional)
udang basah 100gm
isi ikan kurau - 10 gram dibakar
1 1/2 paket kecil udang kering 50gm
**Bahan B (dimesin)**
bawang besar - 3 biji
cili kering - 15 tangkai
halia - 2 ibu jari
lengkuas - 2 ibu jari & kunyit hidup - 2 ibu jari
serai - 2 batang diketuk untuk tumis
asam keping - 2 keping (masuk dlm kuah)
santan pekat 1 kotak / lebih
1 paket kerisik
1 paket kecil rempah kari
bawang putih -3/4 ulas
**Bahan Hias**
limau kasturi belah 2 dan buang biji
timun di racik halus
tauge buang ekor (segar)
jeruk chaipo (dihiris kasar / yang sudah siap cincang dalam paket)
bawang besar hiris halus
lada merah/lada hijau dihiris
Daun kesum / daun selasih (utk hiasan) dan sedikit bunga kantan diracik halus (daun kesum & bunga kantan dimasuk juga dalam kuah)
Kicap kipas udang / kicap manis
** Sambal Belacan
-lada merah 5/6 biji
-Belacan melaka - 30 gram dibakar
Bawang Merah 1 biji kecil, garam dan sedikit aji
Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara
Rebuskan ikan, udang, udang kering dan isi ikan kurau bakar dan asingkan tulang dan mesin hingga halus bersama air rebusan
**Penyediaan kuah**
Tumis minyak dan masukkan serai yang diketuk bersama bahan B hingga wangi
Bila garing, masukkan rempah kari dan kacau sebentar dalam 1/2 minit
masukkan ikan/udang/udang kering dan ikan kurau kering yang dimesin.
masukkan santan pekat, kerisik diikuti dengan 2 mangkuk air dan
masukkan asam keping
tambah garam dan gula untuk rasa
masak sehingga kuah pekat dengan api perlahan selama lebih kurang 1 - 1 1/2 jam. Lebih lama dimasak, kuah akan lebih tahan walaupun tak disimpan didalam peti sejuk
**Sambal belacan**
mesinkan semua bahan dan hidangkan
SELAMAT MENCUBA 

4 Responses to "Oh Laksa Johor....."

MAI'sarah Says :
April 1, 2012 at 10:46 PM

saya suka laksa penang yg mak buat...ngee~~~

Nazariah Says :
April 2, 2012 at 10:04 AM

laksa penang ada letak santan x mai? akak pun tak tahuh sgt...hihi..

ellieshilton Says :
April 6, 2012 at 8:46 PM

I’m seriously happy to discover this great site the future of this blog is getting good and more useful for me thanks and god bless you.
IT Company India

Herman & Naza Says :
April 8, 2012 at 9:57 PM

Thanks for the good comments. But, I was wondering how this blog could benefits you? Are you Malaysian/ Singaporean/ Indonesian?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...